ROSENBERG Lazar (1862- 1936) - Bezdomna, 1900

Lazar Rosenberg (1862 Kowno, lit. Kaunas - 1936)

BEZDOMNA, 1900


olej, deska, wym.: 43 x 45,5 cm, sygn. l. d.: "LRosenberg 1900";

na odrocie nalepka z wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (druk, atrament): "Towarszystwo Przyjaciół Sztuk Pieknych w Krakowie | Nr. 123 | Autor Rosenberg | Adres Łódź, ul. Piotrkowska 99 | Dzieło Bezdomna | Rodzaj olej | cena Kr 1, 000"

Bibliografia:

1) Emanuel Świeykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, TPSP 1905, s. 243. (wzmiankowany)

2) Julius Levin, Lazar Rosenberg, [w:] "Ost und West", Februar 1904, s. 91 - 96. (por.)

3) Irmina Gadowska, Żydowscy malarze w Łodzi w latach 1880–1919, Wyd. Neriton, Warszawa 2010, s. (wzmiankowany)

Cena: 19 000 PLN

Lazar Rosenberg (1862 Kowno, lit. Kaunas - 1936)

Rosenberg urodził się w Kownie na Litwie. W wieku 14 lat wstąpił do Wileńskiej Szkoły Artystycznej, w 1879 zapisał się do Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu, aw 1881 został przyjęty do Akademii w Berlinie. Tam jego obraz przedstawiający kopię jednego z religijnych dzieł * Rembrandta przyniósł mu złoty medal i przyniósł mu rozgłos. W 1890 przeniósł się do Paryża i zapisał do Académie Julian, gdzie był pod wpływem twórczości impresjonistów. W lutym 1904 r. w syjonistycznym miesięczniku "Ost und West" ukazał się artykuł poświęcony twórczości Rosenberga. Tekst obszernego omówienia twórczości artysty napisanego przez Juliusa Levina ilustrowany jest kilkoma reprodukcjami obrazów Rosenberga, wskazującymi na silne inspiracje twórczością artystów z kręgu Rembrandta. Być może podziw dla wielkiego holenderskiego malarza zainspirował go do przeprowadzki do Holandii, gdzie mieszkał od 1910 do 1935, składając coroczne wizyty rodzinie na Litwie. Jako malarz i rysownik zdobył początkowo w Holandii znaczny rozgłos, ale pracując poza głównymi ośrodkami sztuki nowoczesnej został stopniowo zapomniany. Dojrzała twórczość Rosenberga w dużej mierze dotyczy tematów holenderskich – pejzaży, wioski rybackiej Volendam, rybaków i ich żon, wnętrz holenderskich domów itp. Wpływ Rembrandta pozostał niezmienny w bogatej, ekspresyjnej manierze prac olejnych ale w przdstawieniach wnętrz z postaciami widać podziw dla starszych holenderskich artystów, takich jak Vermeer, a także dla Józefa Izraelsa z jego życzliwym traktowaniem prostych ludzi.



Podaj swój email
Zadaj pytanie o produkt: