ERDÉLYI Ferenc (de Erdely Francis) - Muzyk

Francis de Erdely (hun. Erdélyi Ferenc) (1904 Budapeszt -1959)

MUZYK (ALGIER), 1925


olej, płótno; wym.: 72 x 91 cm; sygn. p. d.: "Erdelyi 925. / Alger."



Cena: 22 000 PLN

Francis de Erdely (hun. Ferenc Erdélyi) (1904 Budapeszt –1959 Los Angeles) - węgiersko-amerykański malarz czynny w Europie i Stanach Zjednoczonych, uprawiał malarstwo olejne i rysunek, dziekan Pasadena Art Institute School, wykładowca Jepson Art Institute in Los Angeles oraz University of Southern California

De Erdely studiował w Królewskiej Akademii Sztuki w Budapeszcie w latach 1919-1923,gdzie jego nauczycielami byli Gyula Rudnay i Ágost Benkhard. Od 1923 podróżował po Europie, Paryżu, Madrycie, Barcelonie, potem mieszkał w Aleksandrii i Kairze. Uczęszczał do Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w San Fernando w Madrycie i na Sorbonie w Paryżu.  W 1924 i 1925 przebywał w Hiszpanii i miał wystawę o Madrycie w Bellas Artes. W 1925 pracował w Aleksandrii, Kairze i Algierze i miał tam wystawy zbiorowe. Erdely otrzymał zlecenie namalowania portretu Marii Cristiny, która była królową regentką Hiszpanii do 1902 roku, za co otrzymał w 1925 roku główną nagrodę Színyei-Merse w Budapeszcie. 

W 1926 wyjechał do USA i miał wystawy w Nowym Jorku i Filadelfii. Po pobycie w Belgii wrócił do Budapesztu w 1928 i na krótko wyjechał do Szwajcarii, Finlandii, Holandii. Na Węgrzech w 1928 zdobył nagrodę im. Bartóka Károly'ego. Po 3 latach pracy na Węgrzech osiadł w USA i obok czynnego uprawiania malarstwa był nauczycielem sztuki.

W latach 30. jego sztuka zmieniła się, gdy coraz bardziej niepokoił go wpływ wojny na ludzkość, temat, który zdominował znaczną część jego sztuki do końca życia. Przedstawiający okrucieństwa wojny w swoich szkicach i wczesnych obrazach, artysta został ostatecznie wygnany z Węgier przez wczesnych członków Gestapo. Przybył do Stanów Zjednoczonych w 1939 roku i po roku na Wschodzie osiadł w Detroit. Jego indywidualne wystawy w Nowym Jorku i Detroit spotkały się z przychylnym komentarzem czołowych krytyków prasowych, którzy wychwalali żywotność jego rysunku i zdolność do badania głębi ludzkiego doświadczenia. Choć malował pejzaże, martwe natury i portrety, najbardziej znany był z kompozycji figuralnych. W 1944 r. przeniósł się do Kalifornii i wystawił swoje obrazy i rysunki wojenne, które przychylnie porównano z akwafortami „Klęski wojny” Francisco Goya (1746–1828). W tych przejmujących pracach de Erdely wyrażał emocje poprzez drobiazgowo dopracowany, anatomiczny rysunek. De Erdely był dziekanem Pasadena Art Institute School przez dwa lata, 1944-46. W 1948 został wydziałem Instytutu Sztuki Jepson w Los Angeles, najmocniej związany był z University of Southern California, gdzie wykładał od 1945 roku do swojej śmierci w 1959 roku. De Erdely był główną postacią w modernistycznej szkole West Coast. Jako instruktor w społeczności artystycznej Los Angeles był bardzo szanowany i odgrywał kluczową rolę w szkoleniu młodszych pokoleń artystów. Nadal jest uważany za jednego z najbardziej wpływowych artystów, którzy pracowali na Zachodnim Wybrzeżu. Artysta Millard Sheets, powiedział o de Erdely: „Dzisiejszy mistrz rysuje i maluje z równym duchem – w swoich ocenach też nie jest gorszy. Zna znaczenie sztuki dla życia. Dzięki niemu jego uczniowie odnajdują nowe znaczenie i zrozumienie ich zawodu. Jego praca, jego duch i jego entuzjazm są prawdziwym wkładem w nasz pogmatwany świat.” Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach na całym świecie, w tym w Art Institute of Chicago, National Gallery of Victoria, Los Angeles County Museum of Art i Carnegie.



Podaj swój email
Zadaj pytanie o produkt:


Zobacz także